Institusi Tahfiz Di Malaysia: Proses Perkembangan Dan Cabaran
Tahfiz Institutions in Malaysia: Development Process and Challenges
Keywords:
Al-Quran, Institusi Tahfiz, CabaranAbstract
Perkembangan pengajian Islam khususnya pengajian tahfiz mula diinstitusikan setelah Malaysia mencapai kemerdekaan. Bermula dengan Kelas Pengajian Menghafaz al-Quran wal Qiraat kepada Maahad Tahfiz wal Qiraat seterusnya dinaiktaraf menjadi Darul Quran pada masa kini menunjukkan kemajuan yang sangat positif bagi pembangunan agama negara. Masyarakat Islam telah mula menyedari kepentingan beragama sebagai wadah bagi kemajuan hidup. Pengajian tahfiz menjadi salah satu platfom untuk masyarakat menterjemahkan kesedaran Islam mereka. Senario ini menjadikan institusi tahfiz berkembang dalam pelbagai kategori bagi memberi peluang pendidikan tahfiz kepada setiap peringkat umur. Namun, lambakan institusi tahfiz ini juga turut memberi kesan dalam beberapa aspek didalam pentadbiran, pengurusan, pengajian dan sebagainya. Oleh kerana prospek institusi ini sangat luas, demikian juga dengan cabarannya. Demikian itu, kertas kerja ini bertujuan untuk menganalisi cabaran yang dihadapi oleh institusi tahfiz di Malaysia pada ketika ini. Kajian menggunakan kaedah kajian kepustakaan dengan menganalisa kandungan terhadap sumber primer dan sekunder bagi menjawab objektif kajian tersebut. Hasil kajian mendapati terdapat empat cabaran utama institusi tahfiz di Malaysia iaitu cabaran dalam aspek teknologi, cabaran dalam aspek masalah sosial, cabaran dalam aspek pensijilan dan juga cabaran dalam aspek modenisasi.
References
Al-Quran al-Karim.
Abdullah Jusuh. (1990). Pengenalan Tamadun Islam di Malaysia. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia.
Ahmad Zulfiqar Shah Abdul Hadi, Muhamad Hafiz Muhamad Haneefa. (2022). Isu Dan Cabaran Pengelolaan Kelas Pengajian Tahfiz Al-Quran Secara Dalam Talian (Online) Di Institusi Tahfiz Swasta Dalam Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Al-Turath Journal of al-Quran and al-Sunnah, 7(1), 62-72.
Amri Baharuddin Shamsul. (2005). Islam Embedded:‘Moderate’political Islam and Governance in The Malay World. Islam in Southeast Asia: Political, Social and Strategic Challenges for The 21st Century, 103-120.
Apidah Amin. (2023). Hubungan Persekitaran Pembelajaran dan Pencapaian Akademik Pelajar Tingkatan Enam. Jurnal Pemikir Pendidikan, 11(1), 23-35.
Fadzlullah Hj Shuib. (1995). Kecemerlangan Ilmu Dalam Sejarah Dan Tamadun Islam: Penginstitusian Ilmu di Zaman Abbasiyah 750-1258 M. Kuala Lumpur; Pustaka Warisan.
Herry, C. (2023). Pembelajaran Jarak Jauh. Retrieved July 1, 2023, from AR Edutech website: https://aredutech.com/pembelajaran-jarak-jauh/
Hidayah Sani. (2023). Ketagihan Vape Dalam Kalangan Pelajar Tahfiz dan Pondok Amat Membimbangkan. The Merdeka Times (Kuala Lumpur) April 11.
Hj Abdullah Ishak. (1995). Pendidikan Islam dan Pengaruhnya di Malaysia. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ikmal Adnan, Khairulnazrin Nasir, Ismail Abd Halim, Rohaidi Habil & Rahim Kamarul Zaman. (2023). Perkembangan Pusat Pengajian Tahfiz Swasta Pasca Pandemik Covid-19 di Malaysia: Kesan dan Persepsi Masyarakat: Development of the Covid-19 Post-Pandemic Private Tahfiz Study Center in Malaysia: Public Impact and Perceptions. Qiraat: Jurnal Al-Quran dan Isu-Isu Kontemporari, 6(2), 61-72.
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. (2021). Dasar Pendidikan Tahfiz Negara. Cetakan Pertama, JAKIM.
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. (2021). data.gov.my. Retrieved from Senarai Tahfiz di Malaysia:https://www.data.gov.my/data/dataset/a839fb70-12b9-4810-b539-df1822f88b0f/resource/3adcdb53-eb4f-4fb0-aa82-ddeeba893f60/download/m-20210818105735_202108181057350_tahfiz-compiled.csv
Kementerian Pengajian Tinggi. (2018). Pelan induk pendidikan Islam sepanjang hayat (2017-2025). Putrajaya: Kementerian Pengajian Tinggi.
Mohd Izzatul Izuan Tahir. (2020). PITAS Pandang Serius Kes Buli di Tahfiz. Sinar Harian Online (Selangor) Mac 13.
Mun’im Hilmi, Abdul, Norazman Alias & Zainora Daud. (2021). Keperluan Aplikasi Digital Pengajian Qirā’āt Menerusi Pendekatan Cybergogi Dalam Revolusi Industri 4.0. Universiti Sains Islam Malaysia.
Murihah Abdullah, Abdul Hafiz Abdullah, Arieff Salleh Rosman, Mohd Faeez Ilias. (2015). Pendidikan tahfiz di Malaysia: Satu sorotan sejarah. International Conference on Islamic Education and Social Entrepreneurship, Tanjung Malai, Langkawi.
Noor Hisham Md Nawi, Nur Azuki Yusuff, Mohd Binyamin Che Yaacob & Nasrul Hakim Salleh. (2014). Matlamat dan Halatuju Sistem Pengajian Tahfiz di Kelantan: Satu Pengamatan Awal. Kertas dibentang di 4th International Conference and Exhibition on Islamic Education, Kota Bharu, Kelantan.
Nordin Ahmad. (2015). Memperkasa Darul Quran Ke Arah Memartabat Pendidikan Tahfiz di Malaysia. Simposium Pendidikan Tahfiz Nusantara dan Multaqa Huffaz, Institut Latihan Islam Malaysia, Bangi.
Rosnani Hashim. (1994). Educational Dualism in Malaysia: Implications for Theory and Practice. University Of Florida.
Sharifah Noorhidayah Syed Aziz, Khairul Anwar Mastor & Hasnan Kasan. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pembentukan Sahsiah Pelajar Tahfiz: The Factors Affecting Personality Development among Tahfiz Students. Jurnal Pengajian Islam, 15(1), 259-271.
Solahuddin Ismail. (2015). Pembangunan dan Perubahan Pendidikan Islam di Malaysia: Satu Kajian Kes di Kedah 1800M-2012M. Tesis Doktor Falsafah, Tidak diterbitkan, Bangi Universiti Kebangsaan Malaysia.
Tanner, C. K., & Lackney, J. A. (2006). Educational Facilities Planning: Leadership, Architecture, And Management. Boston, MA: Pearson Education, Allyn & Bacon.
Wan Muhammad A.Aziz. (1997). Pengurusan Ma’ahad Tahfiz al-Quran; Pengalaman Darul Quran. Jurnal Darul Quran, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), bil, 3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Muhammad Ikram Abdul LAatiff, Noornajihan Jaafar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.